Aktuelt om og fra MHVJ
  Sæson 2016 har budt på mange passagerer

En god sæson for MHVJ

Veteranbanens 47. sæson blev skudt i gang som planlagt 29. maj, og efter at denne sæsons sidste sommertog er kørt, kan veteranbanen se frem til en stigning i passagertal.

Det så ellers mørkt ud gennem lang tid i foråret, hvor MHVJ ikke havde nogen driftstilladelse, efter at Trafik- og Byggestyrelsen inddrog den hidtidige tilladelse.

Efter en stor indsats fra et par håndfulde af banens medlemmer, et par gode "venner" og samarbejde med de andre veteranbaner i samme situation, kunne Trafik- og Byggestyrelsen atter midt i maj måned udstede en ny 5-årig driftstilladelse.

Og det har været en forrygende sæson, allerede inden de sidste 5 køre dage i efterårsferien er afviklet, kan MHVJs kasserer, aktiv siden banens åbning, Max Rasmussen, konstatere her midt i efterårets hedebølge. Der er allerede befordret 7.777 rejsende, hvilket er en stigning på 6% sammenlignet med sidste år.

"Det bliver spændende at se, hvor mange rejsende vores -i-Kastanietog-/i- kan befordre i børnenes efterårsferie, men meget tyder på, at de samlede billetindtægter når højder, som vi ikke tidlgiere har nået" lyder det fra Driftsbestyrer Per Ankerstjerne.

"Men der er også god brug for indtægterne, da det koster mange penge at holde de gamle tog i gang, og helst også få nogle af de ikke-driftsklare køretøjer sat i stand, så de også kan komme ud og rulle på den smukke jernbane mellem Mariager og Handest" fortsætter Driftbestyreren.

"Der til kommer også et behov for at vedligeholde selve sporet, og dette er nok vores største udfordring. Dels er det jo selve længden på strækningen, men også udfordringerne ved at skaffe nogle erstatningsskinner for de skinner, der stadigt ligger, og som stammer fra banens åbning i 1927. De skinner er ved at være slidt ned visse steder, og trænger til udskiftning. Det er MHVJs politik at beholde de "gamle" konstruktioner, så vi skulle helst have nogle skinner, der holder "stilen" og derfor kan vi ikke bruge de "moderne" skinner, der også vil virke alt for store på den lille hyggelige bane" lyder det fra Per Ankerstjerne.

Derfor er MHVJ også glade for den veterantogspulje, som netop er vedtaget, og som MHVJ håber at kunne få del i, således at vi fortsat har mulighed for at vise, hvordan vores bedsteforældre lod sig befordre, før man tænkte på motorveje og timemodeller.